SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 Z DODATKOWĄ NAUKĄ JĘZYKA BIAŁORUSKIEGO IM. JAROSŁAWA KOSTYCEWICZA W BIELSKU PODLASKIM
Projekt edukacyjny "Przyroda z klasą. Czy wiesz, jak żyje jeż?"
powrót do strony głównej powrót do strony głównej
      Uczniowie klasy I b od początku roku szkolnego 2019 rozpoczęli realizację projektu edukacyjnego "Przyroda z klasą. Czy wiesz jak żyje jeż?" na Uniwersytecie Dzieci.
Każdy uczeń otrzymał indeks Uniwersytetu, w którym po każdych zajęciach dokonuje rysunkowej oceny realizowanego tematu. Pomaga im w tym jeż Zoja - główny bohater projektu, który wprowadza uczestników w świat przyrody celem jego pełniejszego zrozumienia i zachęca do poznawania i odkrywania jego tajemnic.
W trakcie realizacji projektu uczniowie przeprowadzają obserwacje, dokonują analizy zebranych materiałów, wykonują doświadczenia, poznają wiele gatunków roślin i zwierząt, dowiadują się jak chronić przyrodę. Zajęcia wzbogacone są tematyczną prezentacją przygotowaną przez pracowników Uniwersytetu.
Anetta Artemiuk


Temat 1.: "Czy samochody przeszkadzają zwierzętom?"
Uczniowie szukali odpowiedzi na powyższe pytanie. Najpierw dokonali obserwacji w swojej okolicy zamieszkania i zanotowali spostrzeżenia i wspólnie dokonując analizy wyciągnęli wnioski. Następnym zadaniem było wykonanie pracy plastycznej zachęcającej do ochrony środowiska i jej mieszkańców.




Temat 2.: "Gdzie mieszkają jeże?"
W tym scenariuszu uczniowie poznawali schronienia różnych zwierząt dzięki prelekcji prof. Stanisława Czchorowskiego- ekologa. Następnie dowiedzieli się o życiu jeży, co to jest hibernacja i próbowali odpowiedzieć na pytanie "Jak my ludzie, możemy pomóc jeżom?". Wspólnie z rodzicami zgromadzili potrzebne materiały naturalne i w niewielkich grupach wybudowali schronienie jeżom. Oto co nam powstało po zajęciach.




Temat 3.: "Co to znaczy, że rośliny żyją?"
Realizację tego tematu rozpoczęliśmy od obserwacji podczas spaceru. Wspólnie omówiliśmy nasze spostrzeżenia. Obejrzeliśmy film, w którym naukowiec opowiadał nam o różnym tempie wzrostu roślin. Postanowiliśmy też, że posadzimy drzewka przy budynku szkoły i będziemy je obserwować przez kolejne lata. Dzięki rodzicom Julki i Kseni otrzymaliśmy sadzonki dębu i klonu. Wspólnymi siłami udało się je nam zasadzić. Wiosną zobaczymy czy się przyjęły!


Temat 4.: "Jak oczyścić brudną wodę?"
Tym razem uczniowie szukali odpowiedzi na pytanie "Skąd się bierze woda w kranie?". Obejrzeli film, w którym zobaczyli, jak uzdatniana jest woda i w jaki sposób trafia do naszych mieszkań. Następnie sami spróbowali oczyścić brudną wodę. W parach skonstruowali filtry - wykorzystali plastikowe butelki, waciki, żwir, piasek i kamyki. Zabrudzili wodę ziemią i olejem, a następnie wlewali do przygotowanych filtrów. Doświadczenie się udało! Było przy tym dużo emocji, zabawy i radości.


Temat 5.: "Jak chronić wodę przed zanieczyszczeniami?"
Tym razem uczniowie szukali odpowiedzi na pytanie "Jak chronić wodę przed zanieczyszczeniem?". Najpierw zbadali, ile śmieci wyrzuca się w ich domach i podzielili się swoimi obserwacjami. Potem obejrzeli film, z którego dowiedzieli się "Skąd się biorą śmieci w kosmosie?".
Następnie wykonali trzy zadania:
1. Musieli podlać kwiaty używając bandaża i nie podnosząc słoja z wodą.
2. Zbudowali "Tęczową wioskę" ze studnią na środku i nieopodal niej umieścili wysypisko śmieci. Następnie wkropili trochę spirytusu salicylowego i zobaczyli jak zanieczyszczają się wody gruntowe.
3. Dokonali segregacji śmieci, poznali pojęcie i symbol recyklingu.



Temat 6.: "Do czego zwierzęta wykorzystują ślinę?"
Tym razem uczniowie szukali odpowiedzi na pytanie: "Do czego zwierzęta wykorzystują ślinę?". Obserwowali swoje domowe zwierzaki i wykonali rysunki związane z sytuacjami, w których wydzielają ślinę. Następnie prezentowali swoje prace. Wykonali Test Saxona, który polegał na ważeniu wacika ze śliną i odpowiedzi na pytanie: "Ile waży ślina?". Obejrzeli film oraz prezentację naukową z Uniwersytetu Rolniczego i wzbogacili swoją wiedzę o skład śliny, o zwierzęta, które wykorzystują ślinę w różnych sytuacjach; poznali "przeżuwacze" rodzime i egzotyczne. W małych zespołach wykonali doświadczenia z "jadem żmii". Dzięki temu zrozumieli, w jaki sposób działa jad zwierząt na organizm człowieka. Podsumowaniem wiadomości było wykonanie kart pracy, z którymi wszyscy świetnie sobie poradzili.